مقالات

چشمه های آبگرم و خواص درمانی

یکی از شاخه های گردشگری، گردشگری سلامت است. این شاخه از گردشگری در میان سایر حوزه های گردشگری دارای قدمت زیادی است. به چشمه های آبگرم و خواص درمانی آنها در گردشگری سلامت توجه ویژه ای شده است. گردشگران با هدف بهره مندی از منابع طبیعی سعی در پیشگری یا درمان بیمارهای جسمی و روحی دارند.

در این بین؛ چشمه های آب گرم جایگاه ویژه ای در توسعه گردشگری سلامت داشته اند. این چشمه ها هر ساله بخش زیادی از اعشار جامعه چه کم درامد و چه پردرآمد را به سمت خود می کشد. جالب است که طبق آمار جهانی، حدود 45 میلیون گردشگر در جهان هر ساله از چشمه های آب گرم برای درمان استفاده می کنند.

از عوامل توسعه گردشگری سلامت؛ خصوصا چشمه های آب گرم، توجه ویژه ای است در حوزه گردشگری به آن شده است. ایجاد مکان های رفاهی و اقامتی در حاشیه و اطراف این چشمه ها یکی از مهم ترین علل می باشد. علاوه بر این خواص درمانی آب ها عامل اصلی جذب گردشگر به این مناطق است. دسترسی آسان به منطقه، کیفیت خدمات پذیرایی و مکان های رفاهی ایجاد شده در حوزه این چشمه ها نیز از عوامل دیگر توسعه گردشگری سلامت است.

چشمه های آبگرم و خواص درمانی

شکل گیری چشمه های آبگرم و خواص درمانی این چشمه ها

چشمه هاي آب گرم عموما در نقاطي از زمين ایجاد می شوند كه شرايط مورفولوژي، تكتونيكي، ماگمايي و جوي فراهم شده باشد. چشمه هاي آب گرم از چشمه هاي طبيعي هستند. دمای اب این چشمه ها در تمام طول سال از دماي محيط بيشتر است. این چشمه ها را بیشتر در مناطق آتشفشانی می توان مشاهده کرد. علت گرم بودن آب این چشمه ها عبور اّبهای زیر زمینی از کنار لایه های مذاب یا لایه هایی داغی است که در حال سرد شدن هستن. مواد مذاب زمانی که در حال سرد شدن هستن بخاری ایجاد می شود. این بخار ایچاد شده به سمت بالا حرکت می کند و به صورت چشم های اب گرم نمایان می شود. به میزانی که عمق منبع آب زیرزمینی بیشتر باشد یا سرعت آب خروجی بیشتر باشد. دمای آی چشمه بالاتر خواهد بود.

چشمه های آب گرم رامسر

چشمه های آب گرم به دلیل وجود املاح معدنی و خواص درمانی همواره مورد استقبال گردشگران بوده است.  این چشم های اب معدنی بیشتر در مناطق حاشیه کوه های آتشفشانی که فعال هستند یا درگذشته فعال بودنه اند ظاهر شده اند. و در ایران از جنوب یا شمال از غرب یا شرق می تواند تعداد زیادی از این چشمه ها را پیدا کرد. در شمال در شهر رامسر در استان گیلان چشمه های آب گرم متعدد گوگردی وجود دارد که برخی از آنها همچنان فعال هستند. آبگرم هتل رامسر، آبگرم بنیاد، آبگرم آب سیاه، ابگرم سادات شهر، آبگرن اشکر گرما، ابگرم کش و سنگ بنه، آبگرم پل برخی از این آبگرم ها هستند.

 

چشمه های آب گرم سرعین

شهر توریستی سرعین در نواحی کوهستانی و دامنه های جنوب شرق ارتفاعات سبلان واقع شده است. ارتفاع این شهر از سطح دریا حدود 1650 متر است. این شهر دارای زمستان های سرد و طولانی  است . شرایط اقلیمی و طبیعی متنوع آن ، اختلاف دما در فصول مختلف باعث تنوع و جذب گردشگران زیادی در این منطقه شده است.

چشمه های اب گرم سرعین دارای اثرات آرام بخشی است. اغلب گردشگران به منظور درمان دردهای عصبی، رماتیسمی و عصبی مفصلی به منطقه سرعین می آبند. استحمام در آب های چشمه های آب گرم سرعین به دلیل وجود املاح ویژه کمک قابل توجه ای به درمان و بهبود این بیماری ها می کند.

سرعین از مراکز چشم های آبگرم محسوب می شود. چشمه های آبگرم سرعین دارای آب های کلر و بیکربناته کلسیک گاز دار و خیلی گرم است. آب این چشم ها سیلیس فراوان دارد. از بررسی باقیمانده املاح خشک این آب ها مشخص شده است که سرچشمه اصلی همه چشمه های اب گرم سرعین از یک منشا هستند. آب اصلی آنها گرم است و از دل زمین می جوشد. در لایه های بالاتر زمین مقداری کربنات کلیسم به شکل بیکربنات کلیسم در این آب ها حل می شود.

برخی از چشمه های آبگرم در شهر سرعین

چشمه ابگرم گاومیش گلی، چشمه آبگرم ساری سو، چشمه آبگرم قره سو، جشمه آبگرم بش باجیلار، چشمه آب گرم ژنرال، چشمه ابگرم پهئلو، چشمه ابگرم یول سویی و چشمه آبگرم ویلادره

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 11 =